Til dig, som handler edb-ting på nettet

Net-butikker o.lign., som ikke kan anbefales:

* PC-Huset. Årsag: Reklamerer med varer, som de slet ikke har, og sender en lidt anden vare i stedet. Svarer kun på 1 email i døgnet, og svarer ikke på alt.

* Computerne.dk Årsag: Deres leveringstider er meget falske. Der står 2-3d på en vare, som de slet ikke kan skaffe. Har nu ventet i flere mdr på en vare, hvor der hele tiden har stået leveringstid 2-3dage på deres site. Herudover koster det penge at kontakte butikken! 5kr/min pr. telefon, og 15kr pr email.

* Chaners2000. Årsag: Den medfulgte software (til styring af hardwaren) virkede ikke, og sælger vidste alt for lidt om EDB. Han kunne ikke engang tjekke om en CD var bootable. Producenten sagde, at det var en udgået vare, som de ikke ydede support på. Det endte med, at jeg måtte bruge andet (Open Source) software og opgive det software, som fulgte med hardwaren.

* Komplett.dk. Årsag: Købte 15 stk. kortlæsere (Kingston MobileLite) til SD-kort. De var alle ustabile (kunne ofte ikke skrive til kortet, trods kortet ikke var skrivebeskyttet). De blev brugt under et kursus af mange forskellige personer (alle IT-kyndige) på forskellige computere med både windows XP og Linux. SD-kort af forskellige fabrikanter blev også afprøvet. Desværre var kortlæserne ustabile i alle situationerne. Komplett.dk påstår, at de virker upåklageligt. De vil ikke behandle sagen som defekte varer, da de efter deres udsagn har testet alle sammen og ikke fundet nogen fejl. De giver mig ikke lov til at overvære deres test, som jeg har svært ved at tro på. Jeg står tilbage med 15 kortlæsere, som er ustabile, og som Komplett.dk ikke vil acceptere som værende defekte. (November 2008).

* CoolPriser.dk. Årsag: Erkender ikke produktets fejl.
Købte car-kit til min telefon. Efter 7 mdr. var det blevet varm sommer, og plastic-tappen til at få telefonen ud af holderen med brækkede af. Jeg mener, at det må være plastic'en som bliver skrøbelig ved høje temperaturer. Coolpriser.dk svarer med: "bedste vurdering mener vi ikke, at holderen vil kunne knække ved almindelig, daglig brug. Derimod har vi ved tidligere test her i firmaet konstateret. at plastikflappen godt vil kunne brækkes af, hvis man bøjer den for meget.".
Tilbage står jeg med en holder, som er ubrugelig. Og jeg har ikke været voldsom. Man bliver nødt til at presse på plastic-flappen for overhovedet at få telefonen ud. Butikken burde have ombyttet produktet (Maj 2012).
Coolpriser har bedt Trustpilot.dk om at fjerne min anmeldelse p.g.a. manglende dokumentation for at jeg har købt noget fra dem. Det er godt nok frækt, når jeg har en lang email-korrespondance med dem som bl.a. indeholder ordrenummeret.
At Trustpilot fjerner min anmeldelse og beder om dokumentation er at tage butikkens parti. Den burde først fjernes, hvis jeg IKKE svarer og IKKE indsender dokumentation ved forespørgsel. Så i denne sag virker Trustpilot ikke neutrtal.

Et generelt problem for stort set alle danske IT netbutikker er, at "Leveringstid 2-3d fjernlager" fortolkes i praksis som: "Har ikke varen, og ved ikke hvornår den haves". Der skal udtrykkeligt stå "På lager", for at man har en sikkerhed for leveringstiden. Herved mener jeg, at ordet "fjernlager" misbruges, da der tilsyneladende slet ikke er tale om et lager men derimod blot en underleverandør, som de ikke kender lagerstatus hos.

* www.edbpriser.dk modtager klager over netbutikker, men at der skal utrolig mange klager til mod samme butik, for at det gør en forskel. Desværre vil edbpriser.dk ikke selv følge op på om en butik gentagne gange fejlinformerer om samme vare. Så i praksis er edbpriser.dk ikke særlig troværdige. "Leveringstid 2-3d fjernlager" accepterer www.edbpriser.dk tilsyneladende, og sætter leveringstiden til 2-3dage på deres site.

ADSL-udbydere

* Cybercity bruger ufine metoder. Hvis man har frit fastnet over ADSL, så kan man IKKE spærre for alt, som ikke er gratis at ringe til. Dette til trods for, at jeg var blevet lovet det fra 2 forskellige medarbejdere med 3 måneders mellemrum - også skriftligt pr. email.
Herudover får man regning hver måned, selvom beløbet er eks. under 1kr. Dertil komer et gebyr på 35kr pr regning! Dette kan man slippe for, hvis man tilmelder det PBS, dvs de tvinger i praksis en til at bruge PBS.
De fleste, som har hørt om Cybercity, ved nok at telefoni over ADSL ofte volder problemer og er ustabilt. Så ombytning af router 5 gange er ikke unormalt. Til trods for dette, så virker deres retur-system ikke for varer, som kunden ikke afhenter på posthuset. Hvis man ikke afhenter routeren på posthuset (i mit tilfælde ombytning nr 6!), så får man automatisk en regning på 1400kr for "manglende router retur", trods Cybercity har fået den retur automatisk. De har simpelthen ikke styr på deres retur-afdeling. Og det er til trods for at de blev oplyst BÅDE pr. telefon og pr. email, at jeg ikke ønskede at afhente routeren, da jeg ikke mente at det gav mening at blive ved med at udskifte routeren, da det tilsyneladende ikke afhjalp problemet.
Dette er ikke den eneste regning, hvor der har været uberettigede beløb på.....

Daværende Tiscali var for år tilbage bestemt heller ikke anbefalelsesværdige. Enormt lange ventetider til supporten - og forkerte svar, når man endelig kom igennem.
Nu er de vist fussioneret med - eller opkøbt af - Tele2.

Det er desværre svært idag at finde en ADSL-udbyder, som folk er tilfredse med.
Webmaster

Last modified 2016-09-05 @ 22:36